About:  Roos Doornenbal is de hoofdontwikkelaar van  Schittermethode.nl  de lesmethode voor de kinderkerk in Nederland.  Roos is geboren in 1980, getrouwd met Arno en heeft 3 zoons van 7, 4 en 1 jaar oud.  Ze houdt van een goede cappuccino en is te vinden op: >  INSTAGRAM  >  FACEBOOK    Wist je dat:  Schitter de verhalen gebaseerd heeft op de Bijbelverhalen uit de Tienerbijbel? En de prachtige platen ook in de Tienerbijbel staan?  >  THE GRACE FACTORY SHOP  (hier verkrijgbaar)

About:
Roos Doornenbal is de hoofdontwikkelaar van Schittermethode.nl de lesmethode voor de kinderkerk in Nederland.

Roos is geboren in 1980, getrouwd met Arno en heeft 3 zoons van 7, 4 en 1 jaar oud.

Ze houdt van een goede cappuccino en is te vinden op:
> INSTAGRAM
> FACEBOOK

Wist je dat:
Schitter de verhalen gebaseerd heeft op de Bijbelverhalen uit de Tienerbijbel? En de prachtige platen ook in de Tienerbijbel staan?
> THE GRACE FACTORY SHOP (hier verkrijgbaar)

Interview met Roos

Interview met Roos Doornenbal, de ontwikkelaar van Schittermethode.nl. De nieuwe lesmethode voor de kinderkerk van Nederland. En die afgelopen tijd steeds vaker gevonden wordt door kerken die op zoek zijn naar een fris nieuwe of beter matchende lesmethode.

Dat is nogal wat. Een hele lesmethode schrijven! Hoe lang ben je al bezig? En doe je het alleen?
Nou inderdaad! Toen ik begon had ik geen idee dat het zoveel voeten in aarde zou hebben. Inmiddels ben ik er al zo’n 10 jaar bezig. En nee, dit doe ik niet helemaal alleen. Naast dat ik schrijf aan de lesmethode, werk ik voor mijn kerk (Jong en Vrij red.) en voorzie de KIDStak van visie, resources en trainingen. Onze kerk heeft meerdere locaties door het land. In de afgelopen jaren hebben allerlei mensen meegewerkt, in de vorm van meeschrijven, testen, feedback geven en dergelijke.

Wow! Al zo’n 10 jaar. En begrijp ik het goed dat Schitter dus al getest is in de praktijk?
Ja, dat klopt. In eerste instantie schrijf ik voor mijn eigen kerk en dus ook naar de behoeften van mijn eigen kerk. Ik had de uitdaging om lesmateriaal te maken dat bruikbaar is in onze nog kleinere locaties, maar ook in de grotere locaties. Dat bruikbaar is in zeer variërende kindergroepen qua aantallen en leeftijdmix en ook zeer verschillende kinderwerkers.

Verschillende kinderwerkers? Wat bedoel je daarmee?
Daarmee bedoel ik, dat in jonge kerken kinderwerkers vaak niet alleen kinderwerker zijn, maar vaak ook de koffie doen, de stoelen klaar zetten, etc. Enfin mensen die meerdere taken doen zeg maar. Ze doen wat er moet gebeuren, dat is anders dan wanneer je helemaal je kunt richten op alleen de kids.
Er zijn ook kinderwerkers die net de kerk in gelopen zijn en willen meehelpen. Fantastisch! Maar dit zijn heel ander soort kinderwerkers die al jaren meelopen en al jaren met de Here God leven. Snap je wat ik bedoel?

Ja, ik snap het. Maar daarom is een lesmethode toch zo ideaal? Denk ik?
Ja. Precies daarom is een lesmethode ideaal. Want de kinderen zitten iedere week in de kinderkerk en vaak krijgen ze iedere zondag andere kinderwerkers voor zich die af en toe er zijn. Om de kinderen toch zo goed mogelijk te kunnen geven wat ze nodig hebben… is een lesmethode ideaal. Die geeft houvast door de weken heen. Er zit een goed doordachte lijn in, die de verschillende soorten kinderwerkers geeft wat ze nodig hebben om een mooie dienst te maken.

Heb je daarom de verdiepende informatie zo gericht uitgewerkt? Heb je daarom zelfs sfeertips er in gezet?
Precies. Want het is belangrijk dat je als kinderwerker het hart van de les pakt en het eigen kunt maken. Niets is zo irritant en onaantrekkelijk als een droog verhaal waar je zelf niet achterstaat. Daarom heb ik bij iedere les verdiepende informatie gezet.

De sfeertips zijn eigenlijk pedagogische tips. Want als je niet gewend bent om een kindergroep voor je te hebben, dan is het heel fijn als je geholpen wordt in hoe je de temperatuur kunt bepalen.

In het begin schreef ik de lessen heel kaal op. Alleen de inleiding, verhaal, verwerkingsvragen en de verwerking. Toen ontdekte ik dat sommige kinderwerkers de kinderen niet groetten en anderen vergaten de kinderen te zegenen. Omdat dit zo wezenlijk uitmaakt of je een goede tijd hebt met elkaar, ben ik ook dat standaard in de lessen gaan schrijven.

Je zei net iets over ‘wat de kinderen nodig hebben’. Wat hebben ze nodig? Wat bedoel je daarmee?
Kinderen zijn mensen. Haha. Dat vergeten we soms wel eens. Ze hebben net als jij en ik een mensenhart. En een mensenhart heeft het nodig om gevoedt en verzorgt te worden. De Bijbel zegt dat je hart als een bron is van waaruit je leeft, en dat je het daarom boven alle dingen moet bewaken. En juist ons mensenhart krijgt in de kerk belangrijke voeding en verzorging om sterk te kunnen groeien… waardoor je in staat bent te schitteren als mens in je unieke eigenheid.

Daar heb je ‘m ‘schitteren’. Maar hoe zo de kerk? Mooie dingen horen, zelfs over Jezus en God kan toch overal? Thuis, school, clubje…
Haha, goed opgemerkt. Ja dat heeft te maken met wat ik geloof over de kerk. Hoewel de stem van ouders voor kinderen het sterkste is en scholen en clubjes die mooie dingen over de Here Jezus zeggen zeer wenselijk zijn. Is de kerk toch wel iets heel speciaals. In de Bijbel staat dat de Here Jezus de kerk leidt, en dat Hij daarin alles geeft wat Hij heeft. Zijn volheid. Alles in allen. De kerk wordt ook wel de bruid van Hem genoemd, om de intieme band weer te geven die er is. Je leest dat Hij de kerk voedt en verzorgt door Zijn woorden, Zijn aanwezigheid. Tja, ik ben zelf nogal enthousiast over de kerk waarin het zo gemakkelijk is om veel van de Here Jezus te ontvangen, rechtstreeks maar ook via de anderen die Hij inspireert. Het is werkelijk prachtig hoe Hij het bedacht heeft.

Maar dan nog iets. Kinderen en de kerk. Staat daar wel iets over in de Bijbel?
Nou niet bijster veel als het over kinderen en kerk gaat. Haha. Er staat bijvoorbeeld niet: een kerk moet hebben een voorganger/pastor, oudsten èn een kinderafdeling.
Wel staat er vanalles in de Bijbel over kinderen en hoe die betrokken worden in een leven met God en hoe God naar kinderen kijkt.

schitternieuwsbrief.jpg

Dus. Je doet iets onbijbels?
Nee dat geloof ik niet. Om het even bij mezelf te houden: Waarom wij in Jong en Vrij een kids afdeling hebben is niet omdat we een bezighouderij zoeken. De reden is tweeledig. 1. Om hun ouders de gelegenheid te geven om zo vaak mogelijk de samenkomst te bezoeken en 2. Omdat mensen, dus ook jonge kinderen kostbaar zijn en het nodig hebben om dichtbij Hem te zijn.

Oké. Oké. Dus je wilt met deze lesmethode eigenlijk de kerken helpen om een zo goed mogelijke kindersamenkomst te hebben, waarin kinderharten gevoed en verzorgt worden.
Ja! Gevoed met waarheid in het kennen van Hem. Gevoed met de Bijbelverhalen. En verzorgt omdat de lessen allemaal gericht zijn om de kinderharten te helpen dichtbij Hem te zijn. Dus er zitten gerichte oefeningen en opdrachten in om hierin stappen te nemen.

Schitter is natuurlijk niet de enige lesmethode die er is. Wat maakt het volgens jou zo speciaal?
Ehm. Ik denk dat het passie aanwakkert bij de kinderwerkers die ermee werken. Degenen die de les gewoon goed voorbereiden, hoor ik vaak zeggen: wauw ik had er dus zelf ook wat aan! En dat is precies de bedoeling! Want ook een volwassene heeft een mensenhart, die dezelfde dingen nodig heeft. Als we in staat zijn te vertellen wát we geloven en wat óns echt helpt, dan spreken we vanuit ons hart. En als we dat doen omdat we onze jonge broers en zussen in je kerk dat willen meegeven, dan is dat geweldig.
Verder is het behoorlijk uniek, dat alle leeftijden dezelfde les krijgen maar dan op een eigen niveau. Dus als je als gezin met meerdere kinderen naar de kerk komt, dan horen ze allemaal hetzelfde verhaal. Dat is gaaf voor later aan de keukentafel thuis. Als ouder kun je dit verhaal verder uitwerken.

Waarom ben je dit gaan doen Roos? Want dit is duidelijk niet iets kleins voor je. Ik hoor je passie. Wat wil je met Schitter bereiken?
Wat ik zou willen? Och. Ik wil zo graag bijdragen aan de kerk. De lokale kerkthuisplekken van mensen. Ik geloof zo in de kracht die zit in het samen zijn, in het samen (leren) eren van onze Heer, in het samen de de dingen van Boven verwachten in plaats van alles zelf en alleen te doen. Ik zou willen dat de gesprekken over de kerk die gevoerd worden, niet zouden gaan over alles wat er mis gaat of dreigt te gaan… Maar dat we, juist voor onze kinderen, maar ook omdat het waar is, samen zien dat de toekomst met Hem onder Zijn leiding niet slecht is, maar prachtig.

schitternieuwsbrief2.jpg