Wat zie jij?

TOEKOMST

Dit is de laatste visieblog. En deze laatste hoort bij deel 3 over ‘toekomst’. Omdat visie pas zichtbaar wordt, als jij het ook ‘ziet’ en mee gelooft… daarom deze praktisch makende blog.


1 zin om te onthouden

IK GELOOF IN JOU.


// Ik geloof in jou

‘Ik geloof in jou’ omvat alles van TOEKOMST. Zie je dat?
Het betekent dat je gelooft in de kostbare identiteit van het kind. Onze Vader wilde en verlangde naar hem/haar. Dat je gelooft dat dit kind met zijn unieke eigenaardigheden een kostbaar geschenk is, een zegen.

Van jou als hun leider vraagt dit een keuze van je om ze zo te willen benaderen. En ook het besef dat je - om dit te willen laten slagen- jij  en je team alle zicht van Vader nodig hebben. 


// VOOR KIDSTEAM BIJ DE OPPAS

WAT ZIE JIJ? HOE ZIET DIT ER UIT? LATEN WE HET TOESPITSEN OP EEN PAAR SOORTEN KINDEREN.







28925852783_2a438a0669_z.jpg
  • het altijd rustige meisje Natalie, die je neer kunt zetten aan tafel en zelf haar gangetje gaat

  • de snel huilende Frits, die op 10 minuten na de hele tijd vastgehouden wil worden

  • de ruige Daisy, die in een fase zit dat ze kinderen omduwt en pijn doet.




WAT ZIE JE?

DE KINDERGROEP
- Zie je de kinderen niet alleen als groep… maar ook als individu?
Als de groep rustig is, zie je dit dan als een moment om een afzonderlijk kind te zegenen met je aandacht/woorden/spel?

NATALIE
- Het meisje dat niks nodig lijkt te hebben. Wat zie jij? Zie je haar? Wat kun je als team doen om deze kinderen, die niet om aandacht vragen, wel te spotten en ze te laten merken dat ze gezien en gezegend worden?….? (om te laten merk dat je haar ziet?)

FRITS
- Wat zie je? Zie je een huilebalk of zie je zijn onrust en de zucht naar veiligheid die het kind zoekt. Wat heeft hij nodig? Wat zie je? Wat kun je als team doen, als je weet dat Frits dit (deze periode) doet? Eén vaste oppasser die met hem matcht en zich over hem ontfermt?

- Stel je voor dat Frits in je armen zit. Hoe praat je als teamgenoten, met geloof, over Frits? Welke verwachting spreek je uit? Met welke woorden spreek je tegen hem?

DAISY
- Als een kind uitdagend doet, zoals Daisy. Hoe corrigeer je haar? Met het idee: doe normaal! Of met geloof: dat is nog steeds duidelijk zijn over ongewenst gedrag: ‘Dat mag niet Daisy’. Na het aangeven van de grens tav het gedrag laat je daarop altijd een moment volgen dat je het kind ziet. niet per se gelijk maar vaak juist op een ander moment als ze lekker speelt bewust even naar haar toegaan en zeggen: Jij ‘bent’ zo lief. En wat fijn dat jij er bent.’

- Hoe ga je als team om met een uitdagende (fase van) kind? Hoe doe je dit als team met ‘geloof’. Hoe tackel je negatieve stempels met elkaar? Wat zie jij?

.

VOOR KIDSTEAM BIJ KICK/COOL

WAT ZIE JIJ? HOE ZIET DIT ER UIT? LATEN WE HET TOESPITSEN OP EEN PAAR SOORTEN KINDEREN.










rotterdam.jpg
  • Onverschillige Maarten die alles saai vindt.

  • Hyperactieve Alice die overal doorheen springt en danst en kakelt

  • Stille Willy die niet opvalt en misschien wel liever niet komt


Wat zie je?
DE KINDERGROEP
- Zie je de kinderen niet alleen als groep… maar ook als individu?
Als de groep rustig is en ze luisteren, zie je dit dan als het belangrijkste?  Of zie je ook de individuen? En zoek je momenten om een afzonderlijk kind te zegenen met je aandacht/ woorden/ spel?

MAARTEN
- Hoor je alleen zijn woorden over saai? Laat je die woorden leidend zijn in hoe je met hem omgaat of op hem reageert? Of zie je meer? Wat heeft hij nodig? En wat geloof je over de woorden die namens Jezus tóch in zijn hart gezaaid worden als hij er is?

- Hoe ga je als team om met de Maartens? Wat zie je voor je? Wie van het team kan hem als individu bereiken? Zou gebed helpen? Zou Maarten een eigen rol of taak kunnen hebben die past bij zijn talent?

ALICE
- Zie je alleen haar gedrag? Of zie je haar ook? Hoe help je haar dichtbij Hem te brengen? Hoe geef je op een juiste manier ruimte aan haar energie. Dat mag je sturen.

- Hoe voorkom je dat Alice in een irritatiezone kan komen? Bij de volwassenen, bij de kinderen?  Hoe kun je haar ruimte geven dat haar eigenschappen juist tot z’n recht komen op een zondagmorgen?

WILLY
- Zie je hem? Of valt hij weg omdat de rest alle aandacht opvraagt? Hoe kan zijn stem toch gehoord worden? Hoe kan hij merken dat hij gewaardeerd wordt door de kinderwerkers?

- Hoe beïnvloed je de kindergroep zo, dat ook Willy een plek heeft en zich thuis kan voelen?


5X Visie om te onthouden

Alle zinnen uit alle blogs op een rijtje: