Fresh input

HOI! FRESH INPUT:

PAASLESSEN - NIEUW BOEK - MUZIKALE OMLIJSTING - MINITRAINING

SCHITTER - SIMPLY JESUS - SPIEKEN

PaasKICK fb.jpg

// PASEN

Het duurt nog een maandje, zondag 21 april is het Pasen. Samen met Mirjam uit Hellevoetsluis ben ik input aan het maken. Super leuk. Vandaag/morgen zet ik de eerste prePaasles online (voor de zondag vóór Pasen). Eentje voor KICK (kleuterKICK en kidsKICK) en eentje voor COOL.

Je vindt de lessen onder HOME KIDSTEAM en dan RESOURCES en dan het kopje OVERIG.
Of hier rechtstreeks: RESOURCES OVERIG

5 talen.jpg

// Nieuw Boek

De 5 liefdestalen van kinderen. Súper interessant! Lees het korte verslagje van Jeanine uit Groningen.

De Boekenpagina vind je via de HOME KIDSTEAM en dan RESOURCES en dan kopje OVERIG.

Of hier rechstreeks: RESOURCES OVERIG


// Muzikale Omlijsting

Zeker wanneer je kids overal verspreid zitten of je groep gewoon groot is. Met muziek kun je zonder rondlopen(rennen)/ rondroepen de verschillende programma onderdelen aankondigen of kinderen helpen focussen met één druk op de knop. #aanrader

Input vind je onder RESOURCES en de OVERIG.
Of rechtstreeks via: RESOURCES OVERIG

vierkant.jpg

// Mini Training Visie

Gaaf om als team te kunnen doen. De visieblogs zijn wat bij geschaafd en mooie hapklaar gemaakt. Nu kun je ze gebruiken als een soort van minitraining om samen met je team te doen.

Je vindt over RESOURCES en dan onder LOOK&FEEL

Of rechtstreeks via: RESOURCES LOOK&FEEL



// Schitter

Leuk om te weten: Maart/April/Mei voeren we een marketing campagne voor Schitter. Deze eerste maand staat in het teken van contacten leggen, onderzoek doen en social campagne voeren. Bekijk hier de eerste mailing die er naar het Schitter Netwerk is uit gegaan: BEKIJK.

// Simply Jesus

Ik ga ze helpen! Want ik ben enthousiast over wat David de Vos aan het doen is in Nederland. Want ik heb tijd. En ik ben ook nieuwsgierig naar wat ze de kinderen bieden. Vast inspirerend leuk!

Je kunt zelf gaan als bezoeker. Dat is een aanrader. Maar als je zin/tijd hebt om ook te helpen bij de kids: zullen we samen gaan?

Meer info over Simply Jesus: BEKIJK
Aanmelden als vrijwilliger kan hier: https://goandtell.nl/simply-jesus-vrijwilligers/
En laat me weten als je gaat, dan connecten we: kids@jongenvrij.nl


// SPIEKEN?

Zin in om eens bij ander team te spieken? Bekijk de worshipteam pagina: https://www.jongenvrij.nl/worship-ministry wachtwoord is: worshipjesus

3. Onze Visie - Wat zie jij?

3. Onze Visie - Wat zie jij?

Wat zie jij?

TOEKOMST

Dit is de laatste visieblog. En deze laatste hoort bij deel 3 over ‘toekomst’. Omdat visie pas zichtbaar wordt, als jij het ook ‘ziet’ en mee gelooft… daarom deze praktisch makende blog.


1 zin om te onthouden

Ik geloof in jou.


// Ik geloof in jou
‘Ik geloof in jou’ omvat alles van TOEKOMST. Zie je dat?
Het betekent dat je gelooft in de kostbare identiteit van het kind. Onze Vader wilde en verlangde naar hem/haar. Dat je gelooft dat dit kind met zijn unieke eigenaardigheden een kostbaar geschenk is, een zegen.

Van jou als hun leider vraagt dit een keuze van je om ze zo te willen benaderen. En ook het besef dat je - om dit te willen laten slagen- jij  en je team alle zicht van Vader nodig hebben. 

Voor kidsteam bij de OPPAS

Wat zie jij? Hoe ziet dit er uit? Laten we het toespitsen op een paar soorten kinderen.

-  het altijd rustige meisje Natalie, die je neer kunt zetten aan tafel en zelf haar gangetje gaat

-  de snel huilende Frits, die op 10 minuten na de hele tijd vastgehouden wil worden

-  de ruige Daisy, die in een fase zit dat ze kinderen omduwt en pijn doet.

Wat zie je?

28925852783_2a438a0669_z.jpg

DE KINDERGROEP
- Zie je de kinderen niet alleen als groep… maar ook als individu?
Als de groep rustig is, zie je dit dan als een moment om een afzonderlijk kind te zegenen met je aandacht/woorden/spel?

NATALIE
- Het meisje dat niks nodig lijkt te hebben. Wat zie jij? Zie je haar? Wat kun je als team doen om deze kinderen, die niet om aandacht vragen, wel te spotten en ze te laten merken dat ze gezien en gezegend worden?….? (om te laten merk dat je haar ziet?)

FRITS
- Wat zie je? Zie je een huilebalk of zie je zijn onrust en de zucht naar veiligheid die het kind zoekt. Wat heeft hij nodig? Wat zie je? Wat kun je als team doen, als je weet dat Frits dit (deze periode) doet? Eén vaste oppasser die met hem matcht en zich over hem ontfermt?

- Stel je voor dat Frits in je armen zit. Hoe praat je als teamgenoten, met geloof, over Frits? Welke verwachting spreek je uit? Met welke woorden spreek je tegen hem?

DAISY
- Als een kind uitdagend doet, zoals Daisy. Hoe corrigeer je haar? Met het idee: doe normaal! Of met geloof: dat is nog steeds duidelijk zijn over ongewenst gedrag: ‘Dat mag niet Daisy’. Na het aangeven van de grens tav het gedrag laat je daarop altijd een moment volgen dat je het kind ziet. niet per se gelijk maar vaak juist op een ander moment als ze lekker speelt bewust even naar haar toegaan en zeggen: Jij ‘bent’ zo lief. En wat fijn dat jij er bent.’

- Hoe ga je als team om met een uitdagende (fase van) kind? Hoe doe je dit als team met ‘geloof’. Hoe tackel je negatieve stempels met elkaar? Wat zie jij?

.

Voor kidsteam bij KICK/COOL

Wat zie jij? Hoe ziet dit er uit? Laten we het toespitsen op een paar soorten kinderen.





zondag 11 dec 4.jpg
  • Onverschillige Maarten die alles saai vindt.

  • Hyperactieve Alice die overal doorheen springt en danst en kakelt

  • Stille Willy die niet opvalt en misschien wel liever niet komt


Wat zie je?

DE KINDERGROEP
- Zie je de kinderen niet alleen als groep… maar ook als individu?
Als de groep rustig is en ze luisteren, zie je dit dan als het belangrijkste?  Of zie je ook de individuen? En zoek je momenten om een afzonderlijk kind te zegenen met je aandacht/ woorden/ spel?

MAARTEN
- Hoor je alleen zijn woorden over saai? Laat je die woorden leidend zijn in hoe je met hem omgaat of op hem reageert? Of zie je meer? Wat heeft hij nodig? En wat geloof je over de woorden die namens Jezus tóch in zijn hart gezaaid worden als hij er is?

- Hoe ga je als team om met de Maartens? Wat zie je voor je? Wie van het team kan hem als individu bereiken? Zou gebed helpen? Zou Maarten een eigen rol of taak kunnen hebben die past bij zijn talent?

ALICE
- Zie je alleen haar gedrag? Of zie je haar ook? Hoe help je haar dichtbij Hem te brengen? Hoe geef je op een juiste manier ruimte aan haar energie. Dat mag je sturen.

- Hoe voorkom je dat Alice in een irritatiezone kan komen? Bij de volwassenen, bij de kinderen?  Hoe kun je haar ruimte geven dat haar eigenschappen juist tot z’n recht komen op een zondagmorgen?

WILLY
- Zie je hem? Of valt hij weg omdat de rest alle aandacht opvraagt? Hoe kan zijn stem toch gehoord worden? Hoe kan hij merken dat hij gewaardeerd wordt door de kinderwerkers?

- Hoe beïnvloed je de kindergroep zo, dat ook Willy een plek heeft en zich thuis kan voelen?


5X Visie om te onthouden

Alle zinnen uit alle blogs op een rijtje:


AFSLUITEND: VISIE BOUWEN MET JE TEAM

De Visieblogs zijn eigenlijk een soort minitraining voor jou en je team. De visie vat bondig samen wat we samen geloven. En geeft richting in hoe je dit zelf/als team kunt toe passen. Maak tijd om -of- geef prioriteit aan de visie als team vast te pakken en de plannen die je maakt er aan te staven/schuren.