back-light-black-background-business-907486.jpg

Een tijd geleden blogde ik over de verbazing die andere mensen soms hebben, dat wij –als mensen die in genade geloven- gebruik maken van regels, huisregels of afspraken. Mocht je denken, hmmm ja hoe zit dat. Lees dan vooral die blog nog even. (HIER)

En om genade voor nu nog even te definiëren: ‘genadig zijn’ is dat je begrip hebt voor het ‘falende mens-zijn van iemand. Het getuigt van liefde… Wanneer je een falende persoon je niet verbaast, dat je zelfs begrip hebt ervoor EN daarbovenop… gelooft wat de Koning over hem of haar zegt.

Sidenote: Genadig zijn is niet hetzelfde als onwenselijk gedrag goedkeuren. De Bijbel laat zien dat genade en waarheid bij elkaar horen. Dus JA genade. En JA prima kunnen zeggen: dit is niet oké.

Corrigeren en geloven in genade, gaan daarom prima samen. Want als corrigeert doe je dit met het vaste geloof in de waarde en de potentie van die ander.
Corrigeren is niet: “Jahoor nu komt je ware aard naar boven, ik zal je even wat leren.” Maar: “Jij bent bedoeld voor iets mooiers/ Je hebt even niet door welk gedrag bij je past. Laat me je helpen te zien.”

Over dit onderwerp valt veel te zeggen. Hieronder twee voorbeelden van hoe dit er praktisch uit mag zien. Voor deze blog is dat voldoende, maar vast dat er nog meer blogs zullen volgen.

 

Hoe ziet dit er bijvoorbeeld praktisch uit bij KICK

Je zit met je thuistafelgroep bij het podiumdeel van KICK. Er wordt gezongen, de les wordt gegeven… Twee kinderen van je groep besluiten tijdens een intiem/rustig moment, totaal wat anders te gaan doen. Luidruchtig of zachtjes maakt even niet uit. Maar ze zijn dus afgeleid. Hoe corrigeer je dit? Wellicht is een blik voldoende. Maar als er meer nodig is. Hoe dan?

Corrigeren doe je bij voorkeur klein en zeker tijdens het plenaire deel ook zachtjes, zodat alleen deze kinderen het horen.

1. Zeg wat de bedoeling is. Het gewenste gedrag is. Bijvoorbeeld: We zijn aan het aanbidden/zingen/luisteren.

2. Zeg wat je ziet: Ik zie dat je afgeleid bent. Eventueel: Je mist zo wat er voor jouw hart belangrijk is om te horen/meemaken/ontvangen.

3. Zeg wat je wilt zien: Dus doe mee. Stop met … en doe mee (smile!)

Wanneer het nog lastig blijft voor ze om aan te haken, ga je nog een keer naar ze toe en zeg je:

1. Ik zie dat je nog niet meedoet. Dat is jammer.

2. Doe mee!

3. Anders ga ik voor jou een andere plek kiezen. (Als het kan ga dan bij ze zitten) 

Bij een eventueel derde keer grijp je in. Met als doel, dat de kinderen niet mislopen wat belangrijk is voor hen. Dus je hoeft niet boos te kijken of te klinken. Je bent ze hier aan het helpen.

Als je de aanstichter eruit plukt, doe dit dan ook met weinig bombarie. Maar wel duidelijk.

Zet het kind niet buiten de ruimte dat het het programma mist. Kies een plek waar het wel buiten de groep is, niet de aandacht kan trekken van anderen, maar wel mee kan doen. Want dat is wat je wilt. Dus achteraan. Met iet wat ruimte tussen hem/haar en de rest bijvoorbeeld. Helemaal mooi als je hem of haar niet alleen hoeft te laten.

Wanneer het programma afgelopen is, zorg dan zeker ook dat je de kinderen nog een keer even spreekt. En zorg dat ze begrijpen wat het hart is. Dus niet streng klinken en boos kijken, maar wel: “KICK is er voor jou. Het is de plek waar je hoort wat voor jouw hart super belangrijk is. Daarom is het zo, dat als je hier bent, dat je meedoet.” En ook: “Als jij bijvoorbeeld even afgeleid bent, dan kun je daarmee ook andere kinderen afleiden. En dan heb èn jij niet gehoord wat belangrijk is, maar zij ook niet. En dat willen we niet voor elkaar. Begrijp je dit?”

> Meestal helpt dit al. Zeker als ze de genade in je woorden proeven. Wanneer het een terugkerend ding is, dan heb je meer nodig om de kinderen te helpen. (dat doen we een andere keer bespreken)

Hoe ziet dit er bijvoorbeeld praktisch uit bij de OPPAS

Er is een peuter die anders gedrag vertoont dan de rest. Bijvoorbeeld altijd onrustig en schopt en slaat andere kindjes. Als hij er is, dan is het best aanpoten.

Wat er zou kunnen gebeuren… Is dat voordat we er erg in hebben, dit jongetje een stempel krijgt. “Oeh, ik hoop dat hij er vanmorgen niet is.” Is dan zomaar wat er kan gebeuren in een team.

Wat nou als we het eens zo gaan aanvliegen:

- Iemand, teamleider, checkt de ouder: herken je dit gedrag bij je kindje? En wat helpt hem/haar om ontspannen mee te kunnen komen. Tips die hieruit voortkomen deel je met elkaar en volg je op.

- Kies er als team voor om hem niet negatief te bestempelen, maar juist even wat meer te zegenen met dat wat er in je opkomt.

- En altijd is er één iemand die dit kindje bij binnenkomst even apart zegent. Niet groots en meeslepend, maar gewoon: “Wat leuk dat jij er bent. Het gaat een fijne tijd worden. Wat gaan we doen? Of wat wil je doen: dit of dat.” Met je woorden schep je zo een veilige plek/ tijd. En als het even misgaat en de tips werken niet: “Lieve schat, het is hier fijn in de kerk. Schoppen en slaan horen hier niet. Kijk, zo is het wel fijn.” En vervolgens doe je dit voor.


Proef je de genade vibe erdoor heen? Mensen die in je geloven… die halen het beste uit je naar boven hoor je wel eens. Toevallig, is juist dat wat de Heer van onze kerk doet. In ons geloven.


Boeken Nieuws

Deze boeken worden nu beschikbaar. Check de Boekenpagina hoe en wat je moet doen, om mee te doen! Pak wat je pakken kan ;).


Trainingen Nieuws

LET OP: de eerste training komt er aan. ‘Gracious Gesprekken’ op 5 oktober. Check de Trainingenpagina. De eerste is voor leiders only, maar merk je dat hier per sé bij wil zijn omdat je de kerk hiermee verder wil helpen. Ga naar je teamleider en check wat er mogelijk is.

EN: houd vooral zaterdag 10 November vrij. Want dan gaan we een bijzonder gave dag hebben met heel Jong en Vrij KIDS. De voorbereidingen zijn begonnen. Binnenkort hoor je meer!

Comment