imageHeb je wel eens het gevoel gehad, dat je jezelf moest verdedigen toen je bij Jong en Vrij aansloot? Dat zal in de Bible Belt wellichtnog wat vaker voorkomen dan in een plaats als Hellevoetsluis. De vraagtekens komen meestal van bezorgde medegelovigen.

Als ze alleen op internet kijken en weinig zelf luisteren of lezen, zijn mensen soms slecht geïnformeerd. Wij krijgen bijvoorbeeld al snel het label ‘welvaartsevangelie’ opgeplakt. Gisteren sprak ik een redacteur van het programma EenVandaag en zij vroeg wat ik daar van vind.

Als je weet dat de meeste mensen ‘welvaartsevangelie’ associëren met zichzelf verrijkende bedieningen ten koste van goedgelovige mensen, dan is dat waardeloos!

Om te beginnen staat bij het echte evangelie Jezus centraal en niet welvaart. Nu spreekt de Bijbel weldegelijk positief over welvaart. Dat mag een gezonde vrucht van het evangelie zijn.

3 Johannes 2 
Geliefde, voor alle dingen wens ik, dat gij welvaart en gezond zijt, gelijk uw ziel welvaart.

Maar die discussie over welvaart is eigenlijk bijzaak. Wat onze boodschap benadrukt is de thematiek wet-genade. Hoe word en blijf je rechtvaardig voor God? Is geloof in Jezus en Zijn volbrachte werk genoeg, of wordt er iets van ons verwacht? Is het 100% Jezus en 0% van ons? Of start het met genade maar moeten wij aansluitend wel… (vul maar in) om…. Dat is wet!

Kom je in God Zelf pure liefde en goedheid (genade) tegen of zijn er haken, ogen of kleine lettertjes (wet) voordat Hij Zich zo laat kennen en jou dichtbij laat?

Als God ons dankzij Jezus rechtvaardig ziet, hoe zou Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken? (Rom. 8:32)

Alleen door pure, mateloze genade kan God alle eer krijgen die Hem toekomt. Enige hoofdzaak! :-)

Tot morgen!